Uczniowie klas starszych od października do lutego wzięli udział w cyklu lekcji autorskiego projektu edukacyjnego „Polszczyzna – jak ją ugryźć?”. Projekt miał na celu zwiększenie świadomości językowej uczniów. Uczestnicy projektu wysłuchali wykładów prof. Jana Miodka, analizowali najczęściej popełniane błędy językowe przez Polaków, określili, na czym polegają błędy w tzw. „Humorze zeszytów”, projektowali plakaty prezentujące daną zasadę językową, zamieniali wypowiedzi ze stylu potocznego na oficjalny, przeciwdziałali wulgaryzmom tworząc gry grzecznościowe. Uczniowie wzięli udział w lekcji leksykologii, której uwieńczeniem były uczniowskie słowniki. Jedne z najciekawszych to: słownik pseudoetymologii nazwisk uczniowskich i nauczycielskich, słownik zapożyczeń i słownik gwary wielkopolskiej. Uczniowie pracowali w grupach, indywidualnie, a część zadań wykonali samodzielnie w domu. Oprócz poprawnej pisowni została zwrócona uwaga na staranną wymowę. Uczniowie zostali zapoznani z kampanią „Język polski jest ą i ę” oraz uczyli się recytacji wierszy zgodnie z zasadami dykcji i intonacji. Podsumowanie projektu odbyło się 22 lutego podczas obchodów Szkolnego Dnia Języka Polskiego. Uczniowie napisali test sprawdzający nabyte umiejętności językoznawcze. Ekspertem do spraw polszczyzny okazała się Zofia Tomalak z kl. IV, która zajęła I miejsce. Tuż za nią uklasyfikowała się Milena Gąsiorek z kl. VI zdobywając II lokatę. Trzecie miejsce na językowym podium zajęła Kinga Szczepaniak z kl. V. Uczniowie udowodnili, że polszczyzna „nie gryzie” i warto dbać o poprawność języka, który jest naszym codziennym narzędziem komunikacji. (U.A.)