Poniedziałek, 20.5.2024
Name days: Wiktoria / Krystyna / Walenty
Idź do strony głównej Zespół Szkolno-Przedszkolny im. J. Korczaka w Kotowiecku

Zespół Szkolno-Przedszkolny im. J. Korczaka w Kotowiecku

Rok szkolny 2011/2012

Wersja do wydrukuWyślij znajomemuWersja PDF

MINĄŁ PRZEDSZKOLNY OKRES WESOŁY…

27 czerwca 2012r. zaprosiliśmy mamy wszystkich przedszkolaków na uroczystość zakończenia roku przedszkolnego, naszymi gośćmi były również: dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Kotowiecku pani Teresa Stachowiak oraz nauczyciel kształcenia zintegrowanego, przyszły wychowawca pierwszej klasy – pani Łucja Powąska.. Głównymi bohaterami spotkania były dzieci kończące edukację przedszkolną. To im swój występ dedykowały młodsze dzieci, dziękując za wspólną zabawę i życząc sukcesów na nowej drodze obowiązków szkolnych.

Grupa starszaków kończących przedszkole swoim tańcem, piosenką i wierszem udowodniła, że choć żal żegnać przedszkole, jest gotowa do podjęcia nowego wyzwania:

„Chcemy do szkoły najlepiej zaraz, chcemy zdobywać wiedzę o świecie,  aby dorośli mówili o nas wy już tak dużo umiecie.”


Dzieci zapewniły, że w sercu zachowają wspomnienia z przedszkola. Podziękowały wszystkim paniom i rodzicom za miłość, życzliwość, trud wychowania. Złożyły obietnicę: „Będę uczył się wytrwale, nie przyniosę wstydu wcale.”


Absolwenci otrzymali z rąk pani dyrektor dyplomy ukończenia przedszkola oraz z rąk przedstawiciela Rady Rodziców przygotowane wyprawki szkolne. Po czym udali się w towarzystwie rodziców na słodki poczęstunek do swojej sali.

„Hej, przedszkole ukochane,

Co bez ciebie zrobię ja?

Może jednak tu zostanę

Jeszcze rok lub dwa.”(B.S.)

...................................................................................................................

KUBUSIOWI PRZYJACIELE NATURY

PO RAZ TRZECI…

Nasze przedszkole wzięło udział w IV edycji Ogólnopolskiego Programu Kubusiowi Przyjaciele Natury. Dzieci uczyły się, jak dbać o przyrodę, żyć w zgodzie z naturą i cieszyć się pięknym światem. Zgodnie z założeniami programu podejmowaliśmy szereg działań, by zadbać o otaczające środowisko: zbieraliśmy i segregowaliśmy śmieci, prowadziliśmy patrol ekologiczny, opiekowaliśmy się ptakami, obchodziliśmy specjalne dni poświecone przyrodzie. Staraliśmy się włączyć do działań naszych rodziców. Realizacja trwała od października 2011 do czerwca 2012 r. Najciekawsze momenty utrwalaliśmy na fotografiach tworząc kronikę wydarzeń.


Proponowane działania były atrakcyjne, wyzwalały aktywność przedszkolaków, pozwalały poprzez zabawę przemycić trudne zagadnienia związane z ekologią, budziły postawy prozdrowotne i proekologiczne. Cieszymy się, że po raz trzeci uzyskaliśmy Certyfikat nadający tytuł „Kubusiowi Przyjaciele Natury”

„Wszyscy zawsze dbajmy o Ziemię,

aby dla nas oazą była,

by jej człowiek nie zaśmiecał,

pełnią życia nam tętniła.”

(B.S.)

...................................................................................................................

1 CZERWCA - DZIEŃ DZIECKA

Ten długo oczekiwany dzień dzieci spędziły w Ośrodku Agroturystycznym "Wigwamy pod księżycem" w Brzeziu. Wycieczkę zorganizowano 1 czerwca. Pogoda niestety nie dopisała, gdyż było trochę zimno i pochmurno, ale na szczęście nie padał deszcz. Za to dzieciom humory dopisały, a niektóre z nich miały okazję po raz pierwszy jechać autokarem i to bez opieki mamy.

Na miejscu czekały na dzieci: duży teren ogrodzony drewnianą palisadą z plażą i stawem, plac zabaw, eksponaty zwierząt egzotycznych, tancbuda dla dzieci i wigwamy. W jednym z wigwamów dzieci zjadły posiłek – smażoną kiełbaskę, ogórek kiszony ze swojskim chlebem i ogrzały się przy płonącym ognisku.

Dzieci mogły też zwiedzić czternastowieczne podziemia z salą biesiadną.

Dzieci mogły też sprawdzić się w strzelaniu do celu z Paintball na strzelnicy.

Obdarowani pamiątkową pocztówką, cali i zdrowi wróciliśmy do Kotowiecka, aby opowiedzieć rodzicom o swoich wrażeniach. (A. H.)

...................................................................................................................

ODWIEDZINY W BIBLIOTECE SZKOLNEJ

Dzieci bardzo lubią kontakt z książką, chętnie słuchają bajek i opowieści czytanych przez nauczycielkę, przez gości odwiedzających przedszkole, przez mamy z klubu czytających rodziców, oglądają kolorowe ilustracje, wypowiadają się na ich temat, podejmują zabawy „w teatr”, trzeba tylko ten kontakt dzieciom umożliwić, „zaszczepić” zainteresowanie książką od najmłodszych lat. Służą temu różnorodne sytuacje życia przedszkolnego. 26 kwietnia 2012 r. grupa starszaków złożyła wizytę w szkolnej bibliotece, by podpatrzeć, jak ta funkcjonuje, jakie są zasady korzystania z jej księgozbioru .

Postanowiliśmy przedszkolny kącik książki zamienić w przedszkolną bibliotekę. Założyć dzieciom karty wypożyczeń. Wzbogacić księgozbiór o pozycje przyniesione przez dzieci z domu. Wybraliśmy dyżurnego „bibliotekarza” i ustaliliśmy zasady wypożyczania książek, zarówno podczas pobytu w przedszkolu, jak również do poczytania w domu z rodzicami.

W ten sposób kształtujemy u przedszkolaków postawę aktywnego czytelnika, który będzie odczuwał potrzebę stałego kontaktu z książką, będzie ją szanował i pamiętał, że ma ona służyć również innym. Nikt, bowiem nie rodzi się czytelnikiem, czytelnika trzeba wychować.

„Książka przybliża wielki świat, prezentuje wiedzę,

uczy, bawi i pomaga marzyć.

Starajmy się, by była obecna w życiu naszych dzieci

każdego dnia.” (B.S.)

...................................................................................................................

„OBCY – NIEBEZPIECZNY”

28 MAJ - SPOTKANIE Z POLICJANTEM

Od najmłodszych lat należy uczyć dzieci, jak trzeba zachowywać się w sytuacjach zagrożenia ich bezpieczeństwa. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego zakłada, że dziecko powinno znać zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt i unikać ich. Stąd pomysł na zaproszenie do przedszkola policjanta, zwłaszcza, że wiosna sprzyja zabawom na świeżym powietrzu, gdzie kontakt z osobami nieznajomymi jest nieunikniony.

Celem zorganizowanego spotkania było uwrażliwienie dzieci na kontakt z osobą nieznajomą, unikanie sytuacji trudnych i niebezpiecznych, a także ukształtowanie w umyśle dziecka nawyku stanowczego odpowiadania "nie".

Pan policjant rozpoczął swoją pogadankę od przeczytania dzieciom bajki o Czerwonym Kapturku, aby zwrócić uwagę na konsekwencje nierozsądnego zachowania się Kapturka.

Następnie pan policjant odwołał się do realnych sytuacji i zdarzeń, z którymi spotkał się w swojej pracy, aby przestrzec dzieci przed przyjmowaniem słodyczy od nieznajomych, wsiadaniem do obcych samochodów, otwieraniem drzwi od mieszkania pod nieobecność rodziców czy rozmawianiem z osobami nieznajomymi.

Dzieci również podzieliły się swoimi doświadczeniami, które doprowadziły do przemyśleń, że w sytuacji zagrożenia ich bezpieczeństwa należy zachowywać się ostrożnie, rozsądnie i nie bać się powiedzieć „obcemu”- stanowcze NIE!

Na koniec spotkania najodważniejsi wsiedli do policyjnego wozu i poprosili o pamiątkowe zdjęcie.

A.H

...................................................................................................................

ŚWIĘTO WSZYSTKICH MAM

Już 23 maja 2012 roku, w przeddzień Dnia Matki, odbyła się w naszym przedszkolu uroczystość, na którą zaprosiliśmy mamy wszystkich przedszkolaków. W tym dniu obchodziliśmy również Święto Kubusiowych Przyjaciół Natury. Przedszkolaki przygotowały dla swoich gości przedstawienie zatytułowane „Sowie Opowieści”, w którym udowodniły, że bliska jest im tematyka ochrony środowiska. Grupa maluszków wcieliła się w rolę leśnych krasnali, które uczą, jak należy dbać o las.

Dzieci zaprosiły mamy do wspólnych spacerów i wycieczek na łono natury, przekonując o możliwości korzystania z jej uroków i prowadzenia ciekawych obserwacji.

„Mamo,

Idźmy leśną ścieżką cicho, cichuteńko,

Może zobaczymy sarniątko z sarenką,

Może zobaczymy wiewióreczkę małą,

jak wesoło skacze z gałęzi na gałąź…”

„… I cichutko bądźmy tu –

w tym zielonym domu,

na srebrzystym siądźmy mchu,

nie psoćmy nikomu.”

Były również gorące życzenia, buziaki i samodzielnie przygotowane niespodzianki.

„Mamo, mamo, mamo, mamo,

Spojrzyj i uśmiechnij się,

Zawsze kocham się tak samo,

Każdej nocy i we dnie.”

W dalszej części spotkania odbył się turniej „Natura to mój dom”, w którym udział brały mamy wraz ze swoimi pociechami. Do kolejnych konkurencji wykorzystane zostały dary przyrody oraz materiały odpadowe.

Wesoła rywalizacja wzbudziła wiele emocji, sprawiła, że wszyscy bawili się świetnie. Na zakończenie zaprosiliśmy gości na słodki poczęstunek.(B.S.)

...................................................................................................................

ZAJĄCZEK W PRZEDSZKOLU

Jak co roku przed Świętami Wielkanocnymi dzieci czekają na zajączka, który zapełnia ich koszyczki słodyczami. Jednak pochmurne niebo i przelotne opady martwiły dzieci. Zastanawiały się czy zajączek nie boi się deszczu i czy koszyczki nie zmokną.

Gdy deszczowe chmury przegonił wiatr, dzieci wyszły na spacer w poszukiwaniu koszyków. Jednak nigdzie ich nie było, więc zmartwione i pełne wątpliwości wróciły do przedszkola. Jakaż była radość, gdy znalazły koszyki pełne słodyczy w swoich salach, ukryte w kącikach zabaw.

Ale zajączek miał świetny pomysł – przyznały przedszkolaki. Przynajmniej nie zmokły nam te pyszności! (A. H.)

....................................................................................................................

DZIEŃ MARCHEWKI

W piątek, 30 marca 2012r. grupa starszaków zaprosiła młodszych przedszkolaków, by wraz z nimi świętować Dzień Marchewki. W strojach dzieci dominował kolor pomarańczowy. Po powitaniu wszystkich, którzy lubią marchewkę i dbają o swoje zdrowie rozpoczęła się wspólna zabawa. Przedszkolaki wysłuchały krótkiej informacji dotyczącej smacznego, pomarańczowego, pełnego witamin warzywa. Opowiadały, w jakich daniach i przetworach można je spotkać. Uczyły się piosenki „Urodziny marchewki”.

Następnie dzieci przystąpiły do rozwiązania zadań i zagadek ukrytych pod butelkami z marchewkowym sokiem. Dzieci rozpoznawały i kolorowały warzywa na rysunku, pomagały Kubusiowi w znalezieniu drogi do ulubionego przysmaku. Z wielkim zapałem zakładały marchewkowy ogródek i dowiadywały się, co robić, by wyrosły w nim piękne warzywa. Przedszkolacy losowali też pytania dotyczące marchewki, odpowiadając na nie udowodnili, że uważnie słuchali wszystkich wiadomości i ciekawostek przemycanych przez nauczycielki podczas zabaw.

Dzieci z apetytem degustowały surówkę z marchewki i soki marchewkowo-owocowe. Na zakończenie tańczyły i śpiewały piosenkę „Urodziny marchewki”.

Na pamiątkę otrzymały medal  „Marchewkowego Siłacza”.

Dzięki takim zajęciom, przedszkolaki wiedzą, że warzywa są źródłem witamin, że są potrzebne do prawidłowego wzrostu i rozwoju oraz zachowania zdrowia. Nawyk spożywania warzyw warto kształtować od najmłodszych lat.

(B.S.)

....................................................................................................................

PIERWSZY DZIEŃ WIOSNY

21marca 2012 r. wszystkie przedszkolaki przeszły ulicami Kotowiecka niosąc kukiełkę pani wiosny. Dzieci marszem i piosenką wyraziły swoją radość z powodu nastania długo oczekiwanej pory roku. Cieszyły się dostrzegając jej symptomy w przyrodzie. Pierwsze kwiatki, pąki na drzewach, biedronki, skaczące żaby, pierwszy motylek, młode kępki traw, wszystko to wywoływało uśmiech i wieki entuzjazm.

Po powrocie do przedszkola dzieci zaprojektowały suknię dla pani wiosny. Wykorzystując kolorowy papier i bibułę, wycinały, układały, kleiły kolejne elementy. Dzięki zgodnej współpracy suknia była wkrótce gotowa.

„Wiosna, wiosna, wiosna, ach to ty…”

Naklejona na arkusz szarego papieru pomogła dzieciom stworzyć cały wizerunek wiosny, który ozdobił przedszkolną salę. Korowód marszowy do piosenki „Daj rękę, wiosenko”, w wykonaniu grupy starszaków, uświetnił pierwszy dzień wiosny. (B.S.)

....................................................................................................................

PATROL EKOLOGICZNY

15 marca 2012 roku Kubusiowi Przyjaciele Natury wzięli udział w patrolu ekologicznym. Podczas wspólnego spaceru dowiadywali się, jakie zachowania proekologiczne mogłyby pozytywnie wpłynąć na wygląd najbliższej okolicy. Przedszkolaki zaopatrzeni w rękawice postanowili posprzątać zaśmiecone miejsca w parku.

Po powrocie do przedszkola dzieci oglądały tablice ekologiczne, na których rozpoznawały pożądane zachowania, takie, jak: dbanie o rośliny i zwierzęta, segregowanie śmieci, oszczędzanie wody i prądu. Bawiły się w „Segregację” układając przedmioty w obrębie odpowiednich kół z napisem „papier”, „szkło”, „plastik”, „baterie”.

Na koniec tworzyły prace plastyczne z kolorowych gazet na temat „Kolorowa kraina – moja okolica, o jakiej marzę” i wypowiadały się o nich. Wszystkie prace trafiły na wystawę.

Dzień ten uświadomił przedszkolakom, że dom i okolica to dla nich najważniejsze miejsca, dlatego powinno się o nie troszczyć, że za wygląd kolorowej krainy marzeń odpowiadają jej mieszkańcy.

(B.S.)

....................................................................................................................

NAUKA I ZABAWA Z JĘZYKIEM ANGIELSKIM

Im wcześniej dzieci rozpoczynają kontakt z językiem obcym, tym łatwiej przychodzi im jego nauka, zwiększają się również szanse, że będą się nim swobodnie posługiwać w przyszłości.

Dlatego już od 2008 roku w przedszkolu prowadzone są zajęcia dodatkowe z języka angielskiego. Ze względu na duże zainteresowanie, nauka odbywa się w dwóch grupach w zależności od stopnia zaawansowania, dwa razy w tygodniu po 30 minut. Zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowanego lektora ze szkoły językowej DELTA.

Nauczanie języka odbywa się w formie zabawy, stymulującej proste wypowiedzi z wykorzystaniem różnych pomocy: plansz tematycznych, słowników obrazkowych, piosenek.

Dzieci poznają nowe zabawy, bądź do ich ulubionych wprowadzane są elementy języka tak, aby z łatwością przyswajały język.

Nauka odbywa się w obrębie kilku działów tematycznych, w zależności od stopnia zaawansowania danej grupy.

Na zakończenie zajęć każdy z przedszkolaków jest odpowiednio nagradzany stempelkami.

A.P.

Bye, bye!

....................................................................................................................

BAL PRZEBIERAŃCÓW

Dnia 9 lutego zorganizowano bal karnawałowy, na którym pojawiły się: księżniczki, baletnica, piraci, Hawajka, Indianka, Batman, Nindża, motyle, anioły, Myszka Miki, wilk, Spiderman, muszkieter, wróżki, kowboj, szeryf i Ben Ten.

Taka różnorodność strojów sprawiła, że przedszkolaki miały wrażenie, iż znajdują się w Krainie Bajek. Tego dnia nie mogło zabraknąć muzyki i tańca.

Było głośno, wesoło i skoczno.

Niektóre księżniczki czekały na swoich Księciów cierpliwie.

Przedszkolaki chętnie brały udział w konkursach, podczas których mogły wykazać się zręcznością i umiejętnością zdrowej rywalizacji.

Odpoczynek i poczęstunek czekał na roztańczone dzieci w drugiej sali.

Bawiłem się wspaniale”- przyznał

na koniec 4 – letni Maciek.


....................................................................................................................

ZAJĘCIA OTWARTE

Dnia 31 stycznia 2012r. odbyły się zajęcia otwarte dla rodziców dzieci 5,6 –letnich. Zaproszeni goście mieli okazję obserwować aktywność swoich pociech. Przedszkolaki chwaliły się umiejętnością budowania wypowiedzi, rozwiązywania zagadek, wyodrębniania głosek w nagłosie, dzielenia wyrazów na sylaby i ponownego składania ich w wyraz.

Poznały historyjkę obrazkową „Bałwanek”, a potem układały jej części według kolejności zdarzeń, odgadywały treść zasłoniętego obrazka, liczyły bohaterów historyjki biorących udział w budowaniu śniegowej postaci. Miały okazję utrwalić wiadomości o bezpieczeństwie zabaw na śniegu i lodzie. Dzieci pracowały w grupie i w losowo dobranych zespołach. Podczas zajęć był czas na zabawę ruchową przy muzyce, ćwiczenia oddechowe i doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Starszaki przedstawiły również taniec integracyjny „Kulig”. Dzięki zastosowaniu różnorodnych metod i form pracy oraz wykorzystaniu ciekawych pomocy podjęte działania wzbudziły zainteresowanie przedszkolaków i zachęciły do aktywności.

Wszystkie dzieci bardzo ładnie zaprezentowały się przed rodzicami, zasłużyły na pochwałę z ich strony. Podniesionym kciukiem oceniły zajęcie za udane. Mamy były dumne ze swoich pociech i zadowolone, że mogły gościć skorzystać z takiej formy współpracy.

(B.S.)

....................................................................................................................

Zajęcie otwarte dla rodziców dzieci 3, 4 - letnich

„Zabawa z bałwankiem”

30 stycznia maluchy miały okazję zaprezentować się swoim mamom podczas zajęć o tematyce zimowej. Zajęcie „Zabawa z bałwankiem” pobudzało dzieci do aktywności werbalnej, muzycznej, ruchowej i plastycznej.

Głównym bohaterem zajęcia był bałwanek. To o nim dzieci rozwiązały zagadkę, mówiły wiersz, śpiewały piosenkę, układały koła i przyklejały bałwana na kartce. Poza tym tańczyły jak łyżwiarze przy akompaniamencie walca E. Waldteufela i wypowiadały się na temat zimy.

Obecność mam na zajęciu była nowym i ciekawym wydarzeniem dla dzieci, bo nie codziennie w przedszkolu mają okazję razem z mamą rysować i przyklejać bałwanka.

A.H.

....................................................................................................................

KLUB CZYTAJĄCYCH RODZICÓW

„Bez względu na to ile masz zajęć, najważniejszą rzeczą, jaką możesz zrobić dla przyszłości swego dziecka, oprócz okazywania mu miłości przez przytulanie, jest codzienne głośne czytanie …” Doceniając wartość głośnego czytania jako najlepszej metody wychowawczej i najlepszej inwestycji w przyszłość dziecka postanowiliśmy przywrócić zwyczaj głośnego czytania rodziców w przedszkolu. Raz w tygodniu gości u nas chętna mama ze swoją ulubioną książką.

Przedszkolaki z zainteresowaniem słuchają czytanej bajki, oglądają ilustracje, dzielą się wrażeniami, zadają pytania. Taki kontakt z literaturą wpływa na wszechstronny rozwój dziecka, zarówno emocjonalny, moralny, intelektualny, jak i społeczny. Każde dziecko jest dumne, że to właśnie jego mama czyta wszystkim przedszkolakom. Pamiątką z takiego spotkania jest wpis w księdze czytających gości.

Mamy nadzieję, że zwyczaj głośnego czytania zagości również w każdym domu, bowiem wystarczy 20 minut dziennie, by wyposażyć dziecko w niezwykły kapitał, by budować więź między dorosłym, a dzieckiem, tworzyć skojarzenie czytania z przyjemnością i poczuciem bezpieczeństwa. To ważna inwestycja, to klucz do mądrości. (B. S.)

.................................................................................................................

„Bezpieczna zima” – spotkanie z policjantem

26 styczeń 2012

Od pierwszego spotkania z policjantami upłynęły już 2 miesiące. W tym czasie przedszkolaki utrwaliły sobie zdobyte wiadomości o tematyce ruchu drogowego. Zimą szczególnie mroźną i śnieżną też bywa niebezpiecznie. Tym bardziej, że przedszkole usytuowane jest blisko parku, w którym znajduje się staw. Celem tego spotkania było, więc uświadomienie dzieciom niebezpieczeństw grożących podczas zabaw zimowych, szczególnie w pobliżu tras komunikacyjnych, skutków niewłaściwie zorganizowanej zabawy na śniegu oraz zwrócenie uwagi na niebezpieczeństwo ślizgania się po zamarzniętych stawach i rzekach.

Pogadanki na ten temat były prowadzone już wcześniej w przedszkolu, ale bardziej trafiają do wyobraźni małych dzieci, gdy wypowiadane są przez policjanta.

Po tych przestrogach przedszkolaki wskazały panu policjantowi miejsca bezpieczne do zabaw sankami, czyli pobliska górka w parku z łagodnym zjazdem do parku czy boisko szkolne.

Niespodzianką dla dzieci był radiowóz policyjny, do którego mogły wejść, by zobaczyć jego wyposażenie i usłyszeć sygnał policyjny radiowozu.

Na koniec przedszkolaki zaprosiły pana policjanta do przedszkola na wiosnę, by porozmawiać o zagrożeniach w kontaktach z osobami obcymi.

A.H.

...................................................................................................................

DZIEŃ BABCI I DZIADKA

„Kocham moją babcię i mojego dziadka,

Ale jak im to powiedzieć?

Może im zaśpiewam, wtedy będą wiedzieć!”

23 stycznia 2012 roku zaprosiliśmy do przedszkola babcie i dziadków wszystkich przedszkolaków, by radośnie, wspólnie z nimi, przeżywać ich święto. Dzieci z dużym przejęciem wyszły na scenę i zaprezentowały swoje umiejętności wokalne, taneczne i recytatorskie wywołując uśmiech i wzruszenie na twarzach swoich gości.

Po zakończonym występie wnuczęta wręczyły babciom i dziadkom samodzielnie przygotowane niespodzianki.

„Babcia, dziadek mądre główki,

Są, jak jabłka dwie połówki.

Co za jabłko, mówię wam,

Jaki skarb ja w domu mam.”

Rodzice przygotowali dla wszystkich słodki poczęstunek.

„Wszystkim babciom,

wszystkim dziadkom,

zdrowia, pomyślności

uśmiechów na co dzień

i dużo radości.”

...................................................................................................................

MUZYCZNE „BAJECZKI BABCI ROMECZKI”

W bieżącym roku szkolnym skorzystaliśmy z oferty Filharmonii Kaliskiej skierowanej do przedszkolaków. Jest to cykl 7 koncertów przygotowanych przez zespół profesjonalnych muzyków. Na muzyczne spotkania zaprosiliśmy również uczniów klas młodszych. Pierwsze z nich pod hasłem „Filharmonia nie gryzie” odbyło się w naszym przedszkolu już w październiku. Muzycy opowiadali wówczas dźwiękami o swojej drodze artystycznej. Dzieci słuchały gry na skrzypcach i wiolonczeli, oglądały instrumenty przystosowane rozmiarem do ich wzrostu.

Od tej pory cyklicznie raz w miesiącu gościmy muzyków grających na różnych instrumentach. Szelestu liści, kropli deszczu i szumu wiatru słuchały dzieci w muzyce wykonywanej na flecie, fagocie i instrumentach perkusyjnych.

Na kolejnym spotkaniu w futerałach akordeonów ukryły się przeboje z ulubionych filmów małych słuchaczy.

17 stycznia 2012r. gościliśmy wytworne i zabawne Trio smyczkowe grające popularne tańce. Był to „Bal na pięciolinii”.

Dzięki tym koncertom mali słuchacze uczą się w skupieniu słuchać muzyki, kształtują poczucie rytmu, wrażliwość i wyobraźnię muzyczną, poznają instrumenty. Z humorem wprowadzane są w świat muzyki klasycznej i przygotowują się do odbioru koncertów symfonicznych. Z niecierpliwością czekamy na kolejne spotkania z tego cyklu.

(B.S.)

...................................................................................................................

ŚWIĄTECZNE PRZEDSTAWIENIE

21 grudnia 2011r. przedszkolacy wzięli udział w Jasełkach przygotowanych wspólnie z uczniami Szkoły Podstawowej. Trzech chłopców z grupy starszaków wcieliło się w role Kacpra, Melchiora i Baltazara. Udali się oni do stajenki, by oddać pokłon Bożej Dziecinie.

Na wezwanie Anioła: „Chodźcie wszystkie dzieci do stajenki Jezusowej…”, grupa starszaków zaprezentowała się w tańcu „Kulig”, a maluszki zaniosły do żłóbka swoje zabawki, śpiewając kolędę „Zostań Jezu mym braciszkiem…”.

Tradycyjnie zbliżające się Święta Bożego Narodzenia stały się okazją do wspólnego śpiewania kolęd i składania sobie życzeń.

Po zakończeniu przedstawienia dzieci rozpakowały wielki worek ze świątecznymi prezentami. Obok słodkiej niespodzianki dla każdego przedszkolaka, były w nim piękne książki z bajkami.

„Jest taki czas, co łzy w śmiech zmienia,
jest taka moc, co smutek w radość przemienia,
jest taka siła, co spełnia marzenia...
To właśnie magia Świąt Bożego Narodzenia.”

....................................................................................................................

WIZYTA MIKOŁAJA W PRZEDSZKOLU

Od samego rana wszystkie przedszkolaki nurtowały te same pytania:

  • Czy przyjedzie Mikołaj?

  • Czy trafi do nowego przedszkola?

  • O której godzinie przyjedzie?

  • Jakie niespodzianki przyniesie?

Pytaniom nie było końca. Na szczęście Mikołaj zjawił się dość wcześnie a dzieci przywitały go wierszem i piosenką. Następnie usiadł po długiej i męczącej podróży i rozmawiał z dziećmi o listach, które otrzymał od przedszkolaków z Kotowiecka.

Na dzieci czekały niespodzianki w postaci słodyczy oraz magnetofony dla każdej grupy wiekowej. Za prezenty dzieci podziękowały piosenką.

Na koniec wizyty dzieci zrobiły sobie pamiątkowe zdjęcia z Mikołajem i zaprosiły gościa za rok. (A. H.)

....................................................................................................................

RODZINNE UBIERANIE CHOINKI

Jedną z tradycji Świąt Bożego Narodzenia jest ubieranie choinki. 5 grudnia 2011 roku grupa starszaków zaprosiła do przedszkola swoje mamy. Celem wizyty było wspólne tworzenie ozdób i dekorowanie świątecznego drzewka. Długo oczekiwany gość musiał wyglądać prześlicznie, więc wszyscy ochoczo zabrali się do pracy. Pomysłów było coraz więcej, z kolorowego papieru, bibuły, materiału przyrodniczego, waty, wstążeczek, sznurków powstawały łańcuchy, bombki-niespodzianki, choineczki-zawieszki i różnorodne ozdoby ekologiczne. Procesowi tworzenia choinkowych cacek towarzyszyła muzyka.

Coraz bardziej kolorowa strojnisia wywołała radość i dumę na twarzach przedszkolaków. W ten sposób powstała najwspanialsza choinka, bo ubrana wspólnymi siłami dzieci i ich mam, stała się symbolem rodzinnej miłości. Mamy przekonały się , jak można aktywnie bawić się z dzieckiem, i jak bardzo dziecko takich chwil potrzebuje.

Wystrojone drzewko mieniące się kolorami ozdób i świateł wyzwoliło nastrój tajemniczości i oczekiwania na nadchodzące Święta.

....................................................................................................................

PRZEDSZKOLNE ŚWIĘTO PLUSZOWEGO MISIA

25 listopada przypada jedno z najsympatyczniejszych świąt – Światowy Dzień Pluszowego Misia. Nasze przedszkole, w bieżącym roku szkolnym, postanowiło po raz pierwszy włączyć się do obchodów tego święta. W związku z tym, wszystkie dzieci przyszły do przedszkola z ulubionym misiem.

Podczas parady pluszaków, dzieci opowiadały o swoich gościach. Były wśród nich misie maleńkie i duże, nowe i stare, a także wielkie, które trudno objąć.

Przedszkolacy poznali historię pluszowej zabawki i nauczyli się piosenki „Mój stary, dobry miś”. Był też czas na zabawy przy muzyce i taniec z pluszakiem.

Dużo radości wywołały konkursy. Dzieci chętnie wylizywały miód z talerzyków bez użycia rąk, podejmowały próby rysowania misia z zasłoniętymi oczami, poszukiwały zagubionej zabawki, wymieniały bohaterów bajek.

Piosenka „Pokochaj pluszowego misia” stała się tanecznym przebojem dnia.

A ciasteczka z miodem ulubionym przysmakiem. Przedszkolacy chętnie wysłuchali też bajki z cyklu „Przygody Kubusia Puchatka” i kolorowali obrazki z misiami.

Był to dzień pełen bogatych wrażeń, podczas którego dzieci uświadomiły sobie, za co kochają pluszowego misia:

„…nie śmiejesz się, gdy płaczę,

gdy marzę ze mną śnisz,

nie krzyczysz, nie dokuczasz,

bo jesteś dobry miś…”

To przykład zabawki, która uczy, bawi i wychowuje.

....................................................................................................................

SPOTKANIE Z PANIĄ PIELĘGNIARKĄ

24 listopada przedszkolaki miały okazję bliżej poznać panią pielęgniarkę, jej zawód, wyposażenie gabinetu i znajdującej się tam apteczki. Dowiedziały się, w jaki sposób pani pielęgniarka może pomóc dzieciom w przedszkolu czy uczniom w szkole w sytuacji nagłej choroby, wypadku czy skaleczenia. Zademonstrowała też sposób opatrywania rany.

Wykorzystując obrazki i kolorowanki opowiadała dzieciom o różnych niebezpiecznych sytuacjach, jakie mogą je spotkać zarówno w domu jak i w przedszkolu, jeśli zachowują się lekkomyślnie i nierozsądnie. Poruszała takie zagadnienia jak:

- niewłaściwe korzystanie ze sprzętów i mebli znajdujących się w domu, przedszkolu czy na placu zabaw (skakanie, wchodzenie na zbyt duże wysokości),

- niebezpieczeństwa wynikające z zabawy zapałkami,

- korzystanie z ostrych narzędzi, noży, nożyczek bez wiedzy dorosłych.

Na koniec spotkania dzieci podzieliły się z panią pielęgniarką swoimi doświadczeniami związanymi z różnymi wypadkami czy zdarzeniami, w których potrzebna była interwencja lekarza czy pielęgniarki.

Dziękując za spotkanie obiecały więcej rozwagi i ostrożności podczas zabaw i pobytu na dworze. Kolorując otrzymane obrazki długo jeszcze rozmawiały i komentowały zachowania przedstawione w kolorowankach.

Mamy nadzieję, że było to owocne spotkanie i dzieci będą potrafiły bezpiecznie organizować sobie czas wolny w domu, jaki w przedszkolu, zgodnie z założeniami nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

A.H.

....................................................................................................................

BĄDŹ BEZPIECZNY NA DRODZE

Pod takim właśnie hasłem zorganizowano spotkanie z policjantami z Komisariatu Policji w Nowych Skalmierzycach. 22 listopada 2011r. rozpoczęło się pierwsze spotkanie o tematyce bezpieczeństwa w przedszkolu, która jest realizowana w bieżącym roku szkolnym a dotyczy:

Wdrażania dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych w różnych sytuacjach w przedszkolu i poza nim.

Do tej wizyty dzieci przygotowywały się od kilku dni, w trakcie zajęć i zabaw w przedszkolu. Dzieci doskonale wiedzą, w jaki sposób bezpiecznie przechodzić przez jezdnię, znają też niektóre znaki drogowe, zasady działania sygnalizatora świetlnego oraz numer alarmowy na policję. Z radością dzieliły się swoją wiedzą z policjantami.

W czasie spotkania pan policjant podkreślił jak bardzo odpowiedzialna i niebezpieczna jest jego praca oraz przypomniał przedszkolakom zasady ruchu drogowego.

Dzieci miały możliwość zadawania pytań i zaprezentowania wiersza „Światełko”

Przez ulicę idą dzieci,

gdy zielone światło świeci.

Kiedy żółte się zapali,

uważają nawet mali.

Gdy zobaczysz zaś czerwone,

czekaj grzecznie na zielone.

Następnie dzieci zapoznały się z wyposażeniem oraz podręcznym sprzętem każdego policjanta. Największym zainteresowaniem przedszkolaków cieszył się radiotelefon i kajdanki.

Miłym akcentem kończącym spotkanie był upominek od policjantów w postaci znaczków odblaskowych na plecaki.

Następne spotkanie z policjantem odbędzie się zimą, która często niesie ze sobą różne zagrożenia dla bezpieczeństwa dzieci. A.H.

....................................................................................................................

NIEZWYKŁA LEKCJA PATRIOTYZMU

10 listopada 2011r., w przeddzień Święta Niepodległości, grupa starszaków wzięła udział w patriotycznym widowisku, przygotowanym przez uczniów z koła teatralnego, przypominającym wydarzenia historyczne związane z odzyskaniem niepodległości.

Choć dla przedszkolaków to pojęcia abstrakcyjne, ich ciekawe przedstawienie wzbudziło zainteresowanie dzieci. Przyczyniło się do rozbudzenia uczuć patriotycznych: jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce, mówimy po polsku. Stało się wstępem do poznawania symboli narodowych i legend o powstaniu państwa polskiego, do gromadzenia wiedzy na temat bliższego i dalszego środowiska.

(B.S.)

...................................................................................................................

OTWARCIE NOWYCH SAL

14 października 2011 roku, w wyjątkowym Dniu Komisji Edukacji Narodowej, nastąpiło uroczyste otwarcie nowych sal przedszkolnych. Zaproszeni goście: Burmistrz Gminy i Miasta Nowe Skalmierzyce pani Bożena Budzik, sołtys Kotowiecka pan Jan Korzeniewski, dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Kotowiecku pani Teresa Stachowiak i przewodnicząca Rady Rodziców Przedszkola pani Ewa Biegańska dokonali symbolicznego przecięcia wstęgi.

Tuż za drzwiami wejściowymi gości powitała delegacja przedszkolaków. Dzieci wręczyły samodzielnie wykonane, kolorowe kwiatki i zaprosiły do odwiedzenia przedszkola.

Grupa starszaków wzięła udział w uroczystym ślubowaniu uczniów klasy pierwszej. Z dużym zainteresowaniem dzieci obserwowały program artystyczny i przebieg przyjmowania „pierwszaków” w poczet społeczności szkolnej.

Przedszkolacy złożyli życzenia swoim starszym kolegom i wręczyli przygotowane upominki.

Na koniec był słodki poczęstunek przygotowany przez rodziców pierwszoklasistów.

„Urośliście, zmądrzeliście

i wiecie to sami,

przyszła pora byście byli

dobrymi uczniami.”

....................................................................................................................

DZIEŃ CHŁOPCA W PRZEDSZKOLU

30 września zapisał się już na dobre w przedszkolnym kalendarzu. Dziewczynki i tym razem nie zapomniały o swoich kolegach, wraz z paniami utrzymywały w tajemnicy przygotowaną niespodziankę aż do południa. Dopiero na placu zabaw odśpiewały „Sto lat” wszystkim chłopcom i poczęstowały goframi z bitą śmietaną.

Zadowolone miny i prośby o dokładki świadczą o trafności niespodzianki.

„Przez żołądek do serca…”

Ciekawe, co przygotują dla nas chłopcy z okazji naszego święta? – zastanawiają się już dziewczynki.

....................................................................................................................

Galeria Zdjęć